Články k PZP
Prihlásenie vozidla do evidencie: kedy je potrebné uzavrieť PZP?
27. september 2024 PZP
Zmeny v PZP: Novelizácia zákona platná od 1.8.2024
25. september 2024 PZP
Zobraziť viac

Preplatenie škody zo zákonnej poistky - Ako postupovať?

Preplatenie škody zo zákonnej poistky - Ako postupovať?

Ako postupovať pri nárokovaní preplatenia škody zo zákonnej poistky

Dopravné nehody sa dejú, žiaľ, na dennej báze. Nepozornosť vodičov, mikrospánok, zlé poveternostné podmienky a iné, to všetko sú príčiny, kvôli ktorým dochádza bežne k takýmto nehodám. Okrem materiálnych škôd sú pri nich aj veľmi často ujmy na zdraví a ešte sa k tomu pridáva aj obrovský stres, kvôli riešeniu tejto záležitosti a aj preplatenie škody zo zákonnej poistky. Proces nárokovania poistného plnenia môže byť komplikovaný a zdĺhavý. V tomto článku vám poradíme, ako postupovať krok za krokom aj v tejto nepríjemnej situácii, aby ste svoje nároky uplatnili čo najefektívnejšie.

Došlo k dopravnej nehode, čo spraviť ako prvé?

Mnoho ľudí nevie, ako sa pri dopravnej nehode zachovať, a čo je potrebné urobiť ako prvé. To najhlavnejšie čo môžete urobiť je, že si zachováte chladnú hlavu a bezpečne odstavíte vaše vozidlo.

Pokiaľ vám zdravotný stav umožňuje hýbať sa a nemáte vážne zranenia, je dôležité, aby ste miesto dopravnej nehody zabezpečili. Mali by ste si nasadiť reflexnú vestu a umiestniť na miesto nehody výstražný trojuholník, vďaka čomu sa predíde ďalším kolíziám.

Hneď ďalšou vecou, ktorá by vás mala zaujímať, je zdravotný stav ostatných účastníkov dopravnej nehody, a v prípade, že je niekto zranený, mali by ste mu podať prvú pomoc a zavolať záchrannú službu.

Po zabezpečení všetkých osôb a majetku prejdite k dokumentácii nehody. V tejto fáze je dôležité zostať čo najviac objektívny a sústrediť sa na zber informácií, ktoré budú potrebné pre neskoršie konanie s poisťovňou. Čo všetko by ste mali urobiť, si môžete prečítať v nasledovných riadkoch.

Kedy zavolať políciu?

Volanie polície k nehode

Vedeli ste, že nie je vždy nutné volať políciu? Ak sa vám stane nejaká menšia nehoda z nepozornosti, napríklad sa ťuknete s iným autom pri parkovaní alebo jazde niekde na parkovisku, v tomto prípade, samozrejme, nie je nutné kontaktovať políciu.

Všeobecne platí, že pokiaľ je odhadovaná škoda nižšia ako 3 990€, nie je škoda na zdraví a taktiež zostal nedotknutý majetok tretích strán, nemusíte volať políciu.

Políciu by ste mali privolať vždy, ak ide o vážnu nehodu, kde sú zranenia, nebodaj smrť, alebo veľké materiálne škody.

Polícia je tiež potrebná, ak vinník neuzná svoju zodpovednosť alebo ak sú okolo nehody nejasnosti, ktoré by mohli neskôr komplikovať váš nárok na poistné plnenie.

Taktiež by ste mali kontaktovať políciu vždy, ak je zúčastnená osoba pod vplyvom alkoholu alebo iných omamných látok, a tiež aj v prípade, že sa pri nehode poškodí majetok tretej osoby.

Polícia zabezpečí miesto nehody, spraví záznam o udalosti a poskytne vám úradný dokument, ktorý bude neskôr potrebný pri komunikácii s poisťovňou.

Nehodu ako aj škody dobre zdokumentujte

Dôkladná dokumentácia nehody slúži ako dôkazný materiál, ktorý poisťovňa potrebuje na posúdenie nároku na vyplatenie škody z PZP. Nesmierne dôležitými sú aj fotografie a videá z miesta nehody, ako aj podrobné záznamy o priebehu udalosti, pretože tie pomáhajú jasne ilustrovať, čo sa stalo a aké škody vznikli.

Správne zdokumentovanie škôd chráni vaše práva. Ak dôjde k sporu medzi účastníkmi nehody alebo s poisťovňou, podrobná dokumentácia môže byť rozhodujúcim faktorom pri určení zodpovednosti a rozsahu škôd. Tiež to aj urýchľuje proces nahlasovania a riešenia poistnej udalosti. Čím viac informácií poisťovni poskytnete v súvislosti s dopravnou nehodou, tým rýchlejšie môže posúdiť váš prípad a preplatiť náklady na opravu alebo iné škody zo zákonnej poistky.

Dokumentovanie dopravnej nehody

Nafotenie alebo natočenie nehody a spísanie správy o nehode

Všetko, čo môžete zaznamenať, bude neskôr veľmi cenné. Jedným z takých najefektívnejších spôsobov, ako môžete zdokumentovať nehodu, je, že si nafotíte alebo natočíte miesto nehody a vzniknuté škody. To samozrejme zahŕňa, ako presne boli v čase nehody postavené vozidlá, čo všetko bolo poškodené.

Pri vytváraní fotiek a videodokumentácie sa zamerajte hlavne aj na detaily, ako sú stopy po pneumatikách, poškodené dopravné značenie a iné relevantné dôkazy. Nezabudnite zachytiť aj fotografie ŠPZ resp. EČV všetkých účastníkov nehody a ich osobné údaje.

Po zdokumentovaní nehody je dôležité zaistiť si aj relevantné informácie od druhej strany. Tie vám pomôžu pri nahlasovaní škodovej udalosti poisťovni a pri riešení škody.

Čo si opísať z dokumentov druhého účastníka:

  • Meno, priezvisko a adresa vodiča: Tieto informácie vám pomôžu identifikovať vinníka nehody a kontaktovať ho v prípade potreby.
  • Typ vozidla a evidenčné číslo: Toto je kľúčové pre overenie poistenia a pre identifikáciu poškodeného vozidla.
  • Názov a adresa poisťovne: Zistite si, v ktorej poisťovni má druhý účastník uzatvorené PZP. Kontakty poisťovne vám pomôžu pri nahlasovaní škodovej udalosti.
  • Číslo dokladu o poistení alebo číslo poistnej zmluvy: Tieto informácie potrebuje poisťovňa na identifikáciu poistnej zmluvy a na spracovanie vášho nároku na preplatenie škody zo zákonnej poistky.

Ak už toto všetko máte, následne musíte spísať správu o nehode.

Táto správa by mala obsahovať všetky podstatné informácie o tom, aký mala nehoda priebeh, vrátane časového harmonogramu udalostí, pozícií vozidiel pred a po nehode, a popis spôsobu, akým došlo k zrážke.

Veľmi dôležité je, aby bola správa o nehode podpísaná vinníkom aj poškodeným. Následne dostáva originálne tlačivo vinník, ktorý musí s týmto papierom prísť do poisťovne do 15 dní, od kedy sa stala nehoda. Kópiu zas dostane poškodený.

Ako nahlásiť poistnú udalosť poisťovni

Po riadnej dokumentácii nehody je potrebné čo najskôr nahlásiť poistnú udalosť svojej poisťovni. V závislosti od poisťovne sú rôzne spôsoby, ktorými to môžete urobiť. Nahlásenie udalosti včas je kľúčové pre urýchlenie procesu nahradenia škody z PZP vinníka.

Prostredníctvom aplikácie

Mnohé poisťovne dnes držia krok s dobou a tým pádom ponúkajú možnosť nahlásiť poistnú udalosť prostredníctvom mobilnej aplikácie. Tento spôsob je najrýchlejší a najpohodlnejší. Aplikácia obvykle poskytuje taký návod, krok za krokom, ako máte postupovať v procese nahlasovania, pričom budete môcť priamo nahrať fotografie, videá a ďalšie dokumenty týkajúce sa nehody. Môžete tiež zadať všetky potrebné informácie o nehode a účastníkoch. Po odoslaní vás bude následne poisťovňa informovať o ďalších krokoch a o stave vášho prípadu a tiež aj o vyplatení škody z PZP.

Priamym kontaktom poisťovne

Samozrejme, nie každý má možnosť mať aplikáciu v telefóne, alebo tiež nevie dobre ovládať tieto novinky. Nič sa však nedeje, pretože stále je tu možnosť priamo kontaktovať poisťovňu, telefonicky, mailom alebo osobnou návštevou pobočky.

  • Pri telefonickom kontakte si pripravte všetky potrebné dokumenty a informácie, aby ste mohli operátorovi poskytnúť presné údaje o nehode.
  • E-mailom môžete zaslať podrobnú správu o nehode vrátane všetkých fotografií a videí.
  • Pri osobnej návšteve pobočky prineste so sebou všetky dokumenty a fotografie, ktoré ste zhromaždili. Po nahlásení udalosti vás poisťovňa bude informovať o ďalšom postupe.

Ako prebieha preplatenie nákladov

Proces preplatenia nákladov za škody z PZP vinníka môže trvať rôzne dlhú dobu v závislosti od zložitosti prípadu a konkrétnej poisťovne. Po nahlásení poistnej udalosti poisťovňa preskúma všetky poskytnuté dokumenty a môže si vyžiadať ďalšie informácie alebo dôkazy. Po preskúmaní prípadu a uznaní oprávnenosti nároku na preplatenie nákladov poisťovňa vypočíta výšku škody a stanoví sumu, ktorá bude vyplatená z PZP.

Poisťovňa môže tiež poveriť svojho znalca, ktorý posúdi rozsah poškodenia a určí náklady na opravu. V niektorých prípadoch môže poisťovňa požadovať, aby bola oprava vozidla vykonaná v autorizovanom servise. Po vykonaní opravy a predložení faktúry poisťovňa preplatí náklady podľa dohodnutých podmienok z PZP vinníka.

Čo hradí PZP

Čo všetko hradí PZP? PZP hradí škody, ktoré napríklad vy spôsobíte iným osobám alebo ich majetku ak zaviníte dopravnú nehodu. PZP zahŕňa preplatenie nákladov na opravu poškodeného vozidla, poškodenie majetku (napríklad ploty, budovy), ako aj náklady na zdravotnú starostlivosť v prípade zranenia osôb. PZP tiež hradí náklady spojené s právnou ochranou a ušlým ziskom poškodených osôb. Ak vás zaujíma viac o tom, čo hradí PZP, môžete si pozrieť náš článok Čo kryje povinné zmluvné poistenie, v ktorom sme sa tejto téme venovali viac.

Výluky z PZP

Čo hradí PZP už viete, ale existujú aj situácie, kedy sú výluky z PZP, čo znamená, že vám poisťovňa v niektorých prípadoch nemusí preplatiť škody. O týchto situáciách je dobré vedieť vopred, aby ste si dávali väčší pozor a aby ste sa v prípade, že vám nevznikne nárok na poistné plnenie nečudovali, prečo tomu tak je. Aké sú tie najčastejšie výluky z PZP?

Alkohol za volantom pocas dopravnej nehody

  • Škody spôsobené úmyselne – ak ste nehodu spôsobili úmyselne, poisťovňa vám škodu nepreplatí.
  • Ak v prípade šoférovania pod vplyvom alkoholu alebo omamných látok niekto spôsobí nehodu, poisťovňa škodu nepreplatí.
  • Ak si plánujete požičať auto od známeho, overte si, či má platné PZP. V prípade nehody by ste totiž platili všetky škody vy, pretože za ne zodpovedá vodič, nie vlastník auta.
  • PZP kryje veci v aute a nie mimo neho, na to slúži havarijné poistenie.
  • Povinné zmluvné poistenie nekryje škody, ktoré si navzájom spôsobia členovia rodiny žijúci v jednej domácnosti.
  • V prípade, že škoda nastala pri pretekoch alebo súťaži.
  • Poisťovňa vám nepreplatí škodu, ak ste šoférovali bez vodičského preukazu. Nezáleží na tom, či ste naň zabudli, alebo vám bol odobraný.
  • Ak ste nezaplatili poistné včas, poisťovňa vám v prípade poistnej udalosti nemusí preplatiť škodu.
  • Výluky z PZP sa týkajú aj škôd spôsobených vojnou, terorizmom alebo páchaním trestného činu.
  • Výluka, kedy vám nevzniká nárok na poistné plnenie je aj v prípade rozbitia čelného skla. Nárok na preplatenie budete mať len v prípade, ak máte uzatvorené havarijné poistenie alebo ste si priplatili za pripoistenie čelného skla.

Toto je len niekoľko príkladov na to, aké sú výluky z PZP. Pri uzatváraní PZP si vždy dobre prečítajte všeobecné poistné podmienky, v ktorých sú tieto výluky zakotvené. Predídete tým tak zbytočným nervom a nedorozumeniam, ktoré by mohli vzniknúť v prípade, že by vám poisťovňa nechcela preplatiť škody.

Kedy môže dôjsť ku kráteniu PZP?

Krátenie PZP je v podstate zníženie nároku poistného plnenia poisťovňou. To znamená, že suma, ktorú dostanete bude menšia, aká by v skutočnosti mala byť. A prečo je tomu tak? V ktorých situáciách dochádza ku kráteniu PZP?

Krátenie môže byť spôsobené napríklad tým, že vodič nesprávne nahlásil škodu, nedodržal zákonné povinnosti (napríklad neprivolal políciu pri vážnej nehode), alebo ak poškodenie vzniklo v dôsledku nezodpovedného správania vodiča (napríklad jazda pod vplyvom alkoholu). Poisťovňa má právo znížiť výšku poistného plnenia alebo ho úplne odmietnuť v prípade zistenia týchto skutočností. Samozrejme, poisťovňa nahradí škodu ostatným poškodeným, no neskôr by túto sumu žiadala späť od vinníka. Osoba, ktorá by sedela v takomto vozidle, kde bol šofér pod vplyvom, by mohla čeliť obmedzeniu alebo úplnému odmietnutiu poistného plnenia.

V praxi sa tiež často stáva, že poisťovne obmedzujú plnenie v prípadoch, keď poškodený nebol v čase nehody pripútaný bezpečnostným pásom. Podobne, existujú prípady, kedy je poistné plnenie znížené v situáciách, keď motorkár nemal na sebe primerané ochranné oblečenie, ktoré by mohlo zmierniť jeho zranenia pri nehode.

Čo ak v prípade škodovej udalosti vinník nemá uzavreté PZP?

Aj napriek tomu, že je povinné zmluvné poistenie dané zákonom, možno by vás prekvapil fakt, že na Slovensku jazdí na cestách nespočetné množstvo áut, ktoré uzatvorené PZP nemajú. A ako to teda je pri riešení škodovej udalosti? Má to nejaký dopad na preplatenie škody zo zákonnej poistky? Akým spôsobom sa teda vypláca škoda, keď vinník nemá uzatvorené PZP?

V prvom rade, ak zistíte, že vinník nemá uzatvorené PZP, okamžite kontaktujte políciu. Týmto spôsobom sa vytvorí oficiálny záznam o udalosti, čo vám pomôže zabrániť situácii, kde by vinník mohol odmietnuť svoju zodpovednosť, nedajbože by sa pokúsil ju preniesť na vás. Samozrejme aj v tomto prípade je potrebné spísať správu o nehode a nahlásiť túto udalosť Slovenskej kancelárii poisťovateľov (SKP). Táto kancelária následne z garančného fondu vypláca škody aj v prípade, že vinník na aute nemal uzatvorené PZP. SKP potom zabezpečí vyrovnávanie škôd s vinníkom, od ktorého požaduje úhradu všetkých nákladov.

V tomto prípade musí ale vinník rátať s jednou nepríjemnou vecou, a to, že riešenie tejto udalosti trvá oveľa dlhšie a je to celé o dosť komplikovanejšie. Poškodený si musí škody, ktoré je potrebné nevyhnutne opraviť, uhradiť sám a následne musí čakať, až kým sa situácia vyrieši a SKP mu zašle náhradu škody.

Regres pri dopravnej nehode

Stretli ste sa už s pojmom regres pri dopravnej nehode? Regres znamená, že poisťovňa, ktorá uhradila škodu poškodenému, má právo požadovať náhradu týchto nákladov od vinníka nehody, ktorý nemal napríklad uzavreté PZP. Ďalšie prípady, kedy môže poisťovňa žiadať regres pri dopravnej nehode:

  • Vinník jazdil pod vplyvom alkoholu alebo drog.
  • Nezákonné vedenie vozidla.
  • Vinník porušil dopravné predpisy.
  • Ak spôsobil dopravnú nehodu úmyselne.

Poisťovňa v takýchto prípadoch môže podať žalobu na vinníka a požadovať vrátenie vyplatených nákladov. V takom prípade môže vinník čeliť aj ďalším právnym dôsledkom, ako sú súdne poplatky a ďalšie náklady spojené s procesom.

Filip Škultéty
O autoroviFilip Škultéty
Filip Škultéty je držiteľom certifikátu odbornej spôsobilosti v sektore Poistenia alebo Zaistenia so stredým stupňom, ktorý vydáva Slovenská banková asociácia. Vo FérovéPZP.sk má na starosti hladký a bezproblémový priebeh poisťovacieho procesu. Okrem toho sa už viac ako 6 rokov venuje tvobre hodnotného obsahu pre motoristov, najmä s pokrytím tém povinného zmluvného poistenia.
Odporúčame tiež prečítať